16 Mac 2012

bencana alam...


Tornado
Angin Tornado adalah suatu angin pusaran yang sangat kuat. Skala di tengah-tengah adalah dari kumpulan arus kuat awan gelap yang merentang ke permukaan bumi. Apabila munculnya angin Tornado, kerap disertai dengan satu atau beberapa tiang awan berbentuk corong seperti “belalai gajah” dari dasar awan dan menjulur ke bawah, dengan disertai badai angin dan hujan, petir atau hujan air batu yang kuat.
Jika Tornado melalui di permukaan air, ia boleh menarik air ke atas sehingga membentuk tiang air berdekatan dengan awan. Jika melalui daratan, Maka ia akan merobohkan rumah, menumbangkan tiang elektrik, malah boleh menarik manusia, ternakan atau benda-benda lain ke dalam pusarannya dan dibawa ke tempat lain.
Angin Tornado selalunya akan terjadi pada waktu hujan petir di musim panas, dan sebahagian besar muncul pada petang hari hingga menjelang malam, skala terjangannya kecil. Tornado umumnya berkisar antara puluhan hingga ratusan meter. Waktu berlakunya Tornado ini biasanya hanya beberapa minit, paling lama juga tidak lebih dari beberapa jam.
Terjangan anginnya sangat kuat, kelajuan angin di sekitar pusat dapat mencapai 100-200 meter / jam. Daya kemusnahannya sangat kuat, tempat yang dilalui angin Tornado itu akan membuatkan pokok-pokok yang dilaluinya tercabut dari akarnya, boleh menterbalikkan kereta dan menghancurkan bangunan dan sebagainya, kadang-kadang ia menarik manusia pergi jauh sehingga membawa maut.


Thypoon (Taufan)
Sistem siklon (pusaran angin) daerah tropika yang agak kuat yang berlaku di perairan laut selatan dan Lautan Pasifik barat, dikenali sebagai Thypoon. Pada 1989 yang lalu, World Meteorological Organization (WMO) menetapkan bahawa ukuran rata-rata kekuatan angin paling kuat di sekitar pusat pusaran adalah di daerah tropika.
Pusaran yang sangat kuat ini terbahagi kepada 4 kategori iaitu tekanan rendah tropika, badai angin tropika, badai angin tropika kuat dan taufan. Pusaran angin tropika dengan kekuatan angin di bawah 8 tingkat disebut tekanan rendah tropika, 8-9 tingkat disebut badai angin tropika, 10-11 peringkat disebut badai angin tropika kuat, 12 atau di atas 12 tingkat disebut Taufan. Pusaran angin tropika dengan kekuatan angin 12 tingkat atau di atas 12 tingkat di kebanyakkannya di negara Australia, samudera pasifik timur, samudera atlantik disebut Thypoon.


Earthquake (Gempa Bumi)
Gempa bumi adalah suatau getaran/gegaran cepat yang dipanggil dalam bahasa Inggeris ialah Redemption. Punca terjadinya gempa bumi ini adalah terbahagi kepada dua jenis: gempa bumi tektonik dan gempa bumi gunung berapi. Gempa bumi tektonik kesannya sangat kuat pada manusia.
Terjadinya gempa bumi ini kerana voltan bahagian dalam bumi, sehingga menyebabkan perubahan struktur bumi. Lapisan batuan dalam kerak bumi, di mana di bawah kesan tegangan bumi dalam jangka yang panjang. Akan terjadi cerun dan lekukan, Ketika voltan bumi yang terkumpul melampaui batas maksimum yang dapat ditahan lapisan batuan, maka akan terjadi kesalahan letak dan retakan secara tiba-tiba di kawasan lapisan batuan yang lemah, sehingga tenaga yang terkumpul dalam jangka masa panjang tiba-tiba dilepaskan, dan menyebar ke 4 penjuru dalam bentuk gelombang gempa, sehingga terjadi getaran di permukaan bumi yang sangat kuat.


2. Tsunami
Tsunami adalah suatu gelombang laut yang mempunyai daya perusak yang kuat. Aktiviti bumi seperti gempa bawah laut. Letusan gunung berapi atau tanah runtuh dan sebagainya kemungkinan juga akan mengakibatkan Tsunami. Ketika terjadi gempa, stratum (lapisan) di dasar laut mengalami keretakan, sebahagian stratum naik atau tenggelam secara tiba-tiba, dan inilah yang menyebabkan segenap lapisan dari dasar laut hingga ke permukaan mengalami “goncangan” keras. Goncangan ini tidak sama dengan gelombang yang biasa kita lihat. Gelombang laut umumnya hanya naik di sekitar permukaan bumi, tahap kedalamannya tidak besar. Sedang “goncangan” air laut yang disebabkan gempa adalah naik turun segala sistem air dari permukaan laut ke permukaan daratan, tenaga yang terkandung di dalamnya sangat mengejutkan.


Vulcano (Letusan Gunung Berapi)
Gunung berapi bukan bukan bermaksud gunung yang menyemburkan api, Yang disemburkannya adalah suatu zat kental bersuhu tinggi, dan zat ini disebut magma. Ketika gunung berapi meletus, pemandangannya akan tampak sangat menakjubkan. Kerana suhunya yang tinggi, dan mendapat tekanan kuat dari kerak bumi, sebab itulah jika bertemu dengan kawasan yang agak tipis dan bercelah, maka laharnya akan meluncur ke permukaan dengan deras.
Terjadinya gunung berapi adalah di bawah permukaan bumi, kawasan yang semakin dalam, maka suhunya juga akan semakin tinggi, di kedalamannya kira-kira 20 batu, tingginya suhu cukup meleburkan sebahagian besar batu-batuan. Saat batu menjadi cair ia akan mengembang dan memerlukan ruang yang lebih luas. Ketika tekanan lahar lebih besar dari tekanan batuan di permukaannya, akan meletus dan membentuk sebuah gunung berapi.

petikan daripada harian metro 16 /03 /2012

Tiada ulasan:

Catat Ulasan